Článek X

Výbor

  1. Výbor společenství (dále jen „výbor“) je kolektivním statutárním a výkonným orgánem společenství, za svoji činnost odpovídá shromáždění.

  2. Výbor má tři členy . Každý člen výboru má jeden hlas.

  3. Členové výboru jsou voleni a odvoláváni shromážděním. Výbor volí ze svého středu předsedu, který svolává a řídí jeho jednání; dále volí ze svého středu místopředsedu výboru, který zastupuje předsedu v době jeho nepřítomnosti.

  4. Výbor zastupuje společenství a navenek za společenství jedná svým předsedou. V době  nepřítomnosti předsedy jej zastupuje místopředseda výboru a v době nepřítomnosti předsedy i místopředsedy zastupuje předsedu člen výboru (v pořadí, které určí svým usnesením výbor při volbě předsedy a místopředsedy, pokud je zvoleno více členů výboru). Písemné právní jednání, které činí výbor za společenství, podepisuje předseda nebo v jeho zastoupení místopředseda, spolu s dalším členem výboru. Podepisuje-li předseda spolu s místopředsedou, považuje se podpis místopředsedy za podpis dalšího člena výboru.

  5. Výbor organizuje a řídí běžnou činnost společenství a náleží mu veškerá působnost v rámci činnosti společenství, vyjma záležitostí, které zákon nebo stanovy svěřují do působnosti shromáždění nebo záležitostí, které si shromáždění svým usnesením vyhradilo k rozhodování.

  6. Výbor je způsobilý  usnášet se, je-li přítomna nadpoloviční většina jeho členů. K přijetí usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných členů výboru. Požádá-li o to člen výboru, musí být do zápisu výslovně uveden jeho nesouhlas s přijatým usnesením, důvody tohoto nesouhlasu, anebo jeho odchylný názor s odůvodněním.

  7. V případě dosažení rovnosti hlasů při rozhodování výboru rozhoduje hlas předsedajícího.

  8. Výbor koná své schůze podle potřeby, nejméně však jedenkrát za čtvrtletí. Schůzi výboru organizuje, svolává a řídí předseda, v jeho nepřítomnosti místopředseda.

  9. Rozhodování  výboru i mimo zasedání v písemné formě nebo s využitím technických prostředků (per rollam) je možné pouze v případě, že s tím souhlasí všichni členové výboru. V tomto souhlasu lze také určit, ve kterých záležitostech nelze rozhodovat mimo zasedání výboru.

  10. Výbor společenství zejména:

    1. svolává shromáždění, připravuje podklady pro jeho jednání a řídí a organizuje jednání shromáždění,

    2. předkládá shromáždění k projednání a schválení účetní závěrku,

    3. předkládá shromáždění zprávu o své činnosti, o hospodaření společenství,  návrh rozpočtu pro příští období a další údaje nebo návrhy týkající se hospodaření společenství,

    4. zajišťuje vyhotovení zápisu ze shromáždění vlastníků do 30 dnů po jeho ukončení a seznamuje vlastníky jednotek se zápisem způsobem určeným v usnesení shromáždění; právo vlastníka jednotky - člena společenství obdržet na výzvu zápis ze shromáždění  není dotčeno v případě, že se podle usnesení shromáždění seznamují vlastníci jednotek-členové společenství se zápisem jiným způsobem než předáním zápisu,

    5. oznamuje vlastníkům jednotek na základě usnesení shromáždění výši, datum splatnosti a způsob úhrady příspěvků určených na správu domu a pozemku a výši záloh na služby,

    6. na základě usnesení shromáždění uzavírá smlouvy s jinými osobami v rámci činnosti společenství,

    7. odpovídá za vedení účetnictví, předkládá shromáždění  k projednání a schválení účetní závěrku a odpovídá za podání daňového přiznání, pokud má společenství povinnost  je podávat ,

    8. vede seznam členů a zajišťuje postup podle článku IV. těchto stanov,

    9. zajišťuje vyúčtování záloh na  služby a vypořádání nedoplatků nebo přeplatků,

    10. zajišťuje včasné plnění závazků společenství vzniklých ze smluv a včasné uplatňování pohledávek a vymáhání dluhů a nároků  ze smluv s třetími osobami,

    11. plní povinnosti právnické osoby ve vztahu k rejstříku společenství a jiné povinnosti z  právních předpisů,

    12. na základě rozhodnutí shromáždění vlastníků uzavírá nebo mění smlouvu s osobou,  která  má  zajišťovat  pro společenství některé činnosti  správy domu a pozemku,

    13. zajišťuje provoz technických zařízení spojených s užíváním společných částí a s užíváním jednotek,

    14. rozhoduje o nabytí, zcizení nebo zatížení  movitých věcí, vyjma případů kdy jde o výlučnou působnost shromáždění,

    15. rozhoduje o opravě nebo stavební úpravě společných částí domu, vyjma případů, kdy jde o výlučnou působnost shromáždění; v případě náhlé havarijní situace rozhoduje vždy  o provedení nezbytné opravy a jde-li o rozsah oprav spadající do výlučné působnosti shromáždění, svolá následně shromáždění, jemuž předloží zprávu o nezbytně provedených opravách k odstranění havárie,

    16. jménem společenství vymáhá plnění povinností uložených vlastníkům jednotek.

  11. Odpovědnost člena výboru za škodu, kterou způsobil porušením povinnosti při výkonu své funkce, se řídí ustanoveními občanského zákoníku.

Článek XI

Kontrolní komise

Kontrolní komise není zřízena, tedy není orgánem společenství.

Článek XII

Pravidla pro správu domu a pozemku  a pro užívání  společných částí

  1. Pravidla pro správu domu a pozemku

  1. Správa domu a pozemku zahrnuje vše co nenáleží vlastníků jednotky a co je v zájmu všech spoluvlastníků nutné nebo účelné  pro řádnou péči o dům a  pozemek jako funkční celek, zachování nebo zlepšení společných částí. Správa domu zahrnuje i činnosti spojené s přípravou změn společných částí domu, nástavbou, přístavbou, stavební úpravou, nebo změnou  v užívání, jakož i se zřízením, udržováním nebo zlepšením zařízení sloužící všem vlastníkům domu. Správa se vztahuje i na společné části, které slouží výlučně k užívání jen některému ze spoluvlastníků.

  2. Správou domu podle odstavce 1 se rozumí zejména:

    1. zajišťování provozu domu a pozemku,

    2. řádná a včasná údržba, opravy, stavební úpravy a jiné změny společných částí domu, jako např. rekonstrukce a modernizace  a technické zhodnocení společných částí domu a pozemku včetně  odstraňování havarijních stavů,

    3. zajištění revizí a oprav společných částí technických sítí, rozvodů elektrické energie,  vody a odvodu odpadních vod, plynu, hromosvodů a dalších technických zařízení podle vybavení domu, zajištění  prohlídky a čištění komínů,

    4. pojištění domu,

    5. vybírání předem určených příspěvků od vlastníků jednotek na správu domu a pozemku  a zajišťování evidence plateb vlastníků jednotek na tyto náklady,

    6. zajišťování veškeré správní, administrativní a operativně technické činnosti spojené se správou domu a pozemku,  vedení příslušné technické a provozní dokumentace domu a zajišťování dalších činností, které vyplývají pro společenství při správě domu a pozemku z jiných právních předpisů,

    7. vedení účetnictví  v souladu s právními předpisy,

    8. zřízení účtu u banky a hospodaření s finančními prostředky,

    9. vedení seznamu členů společenství,

    10. další činnosti uvedené v nařízení vlády č. 366/2013 Sb., které přicházejí v činnosti společenství v úvahu.

  3. Vzájemný vztah mezi vlastníky jednotek a společenstvím při správě domu a pozemku a při činnosti společenství a rozhodování jeho orgánů se řídí zejména ustanoveními občanského zákoníku  o bytovém spoluvlastnictví a těmito stanovami.

  4. Při uplatňování oprávnění společenství a povinnosti vlastníků jednotek umožnit vstup do bytu z některého z důvodů stanovených zákonem a těmito stanovami, postupuje společenství tak, aby co nejméně omezilo vlastníka jednotky při užívání bytu a vlastník jednotky postupuje tak, aby mohl být splněn účel, pro který je vyzván, aby umožnil přístup do bytu.

  5. Společenství může na základě rozhodnutí shromáždění  uzavřít s jinou osobou smlouvu o zajišťování některých činností správy domu a pozemku. Tím není dotčena působnost  a odpovědnost společenství za zajišťování činnosti podle zákona a těchto stanov, ani výlučná působnost orgánu společenství podle zákona a těchto stanov.

  1. Pravidla  pro užívání společných částí

  1. Vlastník jednotky je oprávněn

    1. užívat společné části domu a pozemku spolu s ostatními vlastníky jednotek tak, aby nebyla dotčena práva ostatních vlastníků jednotek v domě a jednat tak, aby dodržoval svoje povinnosti vlastníka jednotky podle zákona a těchto stanov,

    2. užívat společné části pouze způsobem odpovídajícím povaze společných částí a jejich obvyklému užívání, dodržovat přitom  bezpečnost a ochranu zdraví osob a protipožární bezpečností,

    3. dodržovat obecné principy soužití v domě, usnesení shromáždění týkající se pravidel pro užívání společných částí, včetně případného domovního řádu.

  2. Vlastník jednotky není oprávněn umisťovat ve společných částech jakékoliv předměty  (na společných chodbách, na společných balkonech či lodžiích přístupných přímo ze společné chodby nebo ze společného schodiště). Pokud by tak učinil, je oprávněno společenství po předchozí výzvě takové předměty ze společných částí odstranit a vlastníkovi jednotky vyúčtovat náklady s tím spojené.

  3. Vlastník jednotky je povinen  zajistit, aby po společných částech volně nepobíhala žádná jím chovaná domácí zvířata nebo domácí zvířata osob, které bydlí nebo jsou na návštěvě v bytě vlastníka jednotky. Pokud tato zvířata znečistí společné části domu, je povinen na svůj náklad zajistit úklid tohoto znečištění.

  4. Vlastník jednotky a osoby s ním v bytě pobývající  se dále řídí ustanoveními Domovního řádu, pokud je společenstvím vydán  usnesením shromáždění, který určuje další podrobnosti o pravidlech pro užívání společných částí, zamykání domu, užívání společné prádelny, apod.

  5. Závady a poškození na společných částech a prostorách domu nebo závady a poškození na jednotkách jiných vlastníků, které způsobí vlastník jednotky sám nebo ti, kteří s ním jednotku užívají, je povinen odstranit na své náklady.

  6. V případě, že vlastník jednotky při užívání společných částí porušuje obvyklý způsob jejich užívání, nebo např. umístí ve společných částech některé předměty anebo jinak užívá společné části v rozporu s obvyklým užíváním k němuž je oprávněn každý vlastník jednotky, vyzve jej společenství k odstranění závadného jednání a určí lhůtu k odstranění závadného stavu. Po bezvýsledném uplynutí této lhůty bude společenství postupovat způsobem směřujícím k odstranění závadného stavu, přičemž všechny účelně vynaložené náklady s tím spojené budou uplatněny vůči tomuto vlastníkovi jednotky.

Článek XIII

Pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství,

pro příspěvky na správu domu a úhradu cen služeb

a pro způsob určení její výše placené jednotlivými vlastníky

  1. Pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství

  1. Společenství rozpočet na kalendářní rok nesestavuje, shromáždění muže rozhodnout o sestavení rozpočtu v případě mimořádných výdajů  v kalendářním  roce, aby bylo jasné, jak budou kryty.

  2. Základními zásadami pro tvorbu rozpočtu je vyrovnanost rozpočtu a použití prostředků pouze na účel, na který byly určeny, tak, aby jejich čerpání bylo co nejhospodárnější.

  3. V rozpočtu se stanoví  výše předpokládaných nákladů (kalkulace) souvisejících s vlastní činností týkající se správy domu a pozemku  kromě nákladů na opravy, údržbu, rekonstrukce a modernizace. Při stanovení výše těchto nákladů se vychází zejména ze skutečnosti jednotlivých druhů nákladů v předchozích obdobích s přihlédnutím k předpokládanému vývoji cen, ke smluvním ujednáním s dodavateli a případně i  ke změně v druzích nákladů pro budoucí období.

  4. Stanoví se předpokládaná potřeba běžných oprav a údržby na základě zkušeností s pravidelně se vyskytujícími potřebami v minulých obdobích s přihlédnutím k dalším potřebám v běžném období.

  5. Stanoví se plán potřebných oprav většího rozsahu, případně rekonstrukcí nebo modernizací a stavebních úprav. Kromě toho se vezme v úvahu i potřeba očekávaných oprav většího rozsahu s ohledem na stáří domu, které se mohou v budoucnu v delším časovém horizontu předpokládat v důsledku opotřebení „časem“.

  6. Rozpočet nákladů uvedených pod bodem 5 se stanoví na delší než roční období a z něj se s přihlédnutím k celkovému objemu stanoví podíl na jeden rok.

  7. Společenství může na krytí potřebných oprav a technického zhodnocení společných částí domu uzavřít smlouvu o úvěru. Výši a podmínky úvěru schvaluje shromáždění.

  1. Pravidla pro příspěvky na správu domu a pozemku

  1. Vlastníci jednotek - členové společenství jsou povinni přispívat na účet společenství vlastníků následujícími příspěvky:

    1. Zálohy na služby (např. vodné a stočné) spojené s užíváním bytu. Zálohy na služby platí vlastníci jednotek-členové společenství formou záloh na účet  společenství do patnáctého dne v kalendářním měsíci.

    2. Příspěvek na náklady spojené se správou domu a pozemku (např. pojištění domu), jehož výše je stanovena podle velikosti  spoluvlastnických podílů, pokud nedojde k jiné dohodě vlastníků. Příspěvek na správu domu a pozemku platí vlastníci jednotek-členové společenství formou záloh na účet  společenství do patnáctého dne v kalendářním měsíci.

    3. Příspěvky určené na odměňování osoby, která dům spravuje nebo členů jejích orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady vlastní správní činnosti se rozvrhnou na každou jednotku stejně. Příspěvek  platí vlastníci jednotek-členové společenství formou záloh na účet  společenství do patnáctého dne v kalendářním měsíci.

    4. Příspěvek na opravy, rekonstrukce a modernizace domu (příspěvek do fondu oprav), jehož výše je stanovena podle velikosti obytné plochy jednotky.  Příspěvek  platí vlastníci jednotek-členové společenství formou záloh na účet  společenství do patnáctého dne v kalendářním měsíci.

  2. Slouží-li některá ze společných částí jen některému vlastníku k výlučnému užívání, stanoví se výše příspěvků se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění a rozsahu povinnosti vlastníka jednotky spravovat tuto část na svůj náklad.

  3. Nevyčerpaný zůstatek zálohově poskytnutých příspěvků na zálohy na služby, na správu domu a pozemku a na odměňování osoby, která dům spravuje se s jednotlivými vlastníky každý rok vypořádává v rámci ročního vyúčtování nákladů a služeb a je vrácen vlastníkům jednotek v rámci přeplatku vyplývajícího z ročního vyúčtování.

  4. Nevyčerpaný příspěvek na opravy, rekonstrukce a modernizace domu (příspěvek do fondu oprav) se s jednotlivými vlastníky nevypořádává a převádí se do následujícího kalendářního roku.

  5. Při převodu vlastnického práva k jednotce vzniká společenství povinnost zálohy na služby, na správu domu a pozemku a na odměňování osoby ke dni účinnosti převodu vypořádat. Toto vypořádání se provádí po ukončení kalendářního roku v rámci ročního vyúčtování nákladů

  6. Převádí-li vlastník vlastnické právo k jednotce doloží nabyvateli potvrzení společenství jaké dluhy  související se správou domu pozemku přejdou na nabyvatele, případně, že takové dluhy nejsou. Za dluhy, které na nabyvatele přešly ručí převodce.

  1. Rozúčtování  nákladů  na služby

  1. Službami jsou zejména:

    1. dodávka vody a odvádění odpadních vod,

    2. osvětlení společných prostor v domě,

    3. další služby sjednané mezi společenstvím a vlastníky jednotek.

  2. O rozsahu poskytovaných služeb rozhoduje shromáždění.

  3. Vlastníci jednotek platí měsíční zálohy na jednotlivé služby přímo na účet společenství do patnáctéhodne v měsíci spolu se zálohami na  příspěvky  uvedenými v bodech B. 1) b) – d). Výši měsíčních záloh na jednotlivé služby určí statutární orgán jako měsíční podíl dle skutečných  nákladů na jednotlivé služby za uplynulé zúčtovací období s přihlédnutím k předpokládaným cenám běžného roku, na který se  zálohy platí. Statutární orgán má právo změnit v průběhu zúčtovacího období výši zálohy na jednotlivé služby, a to zejména v míře odpovídající změně ceny služby či změně počtu osob rozhodných pro rozúčtování. Vlastník má právo požadovat úpravu výše záloh ze stejného důvodu jako v předchozí větě.

  4. Náklady na služby se rozúčtují následovně:

    1. náklady uvedené v odst. C. 1) písm. a) se rozúčtují podle poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech; není-li provedena instalace podružných vodoměrů ve všech jednotkách, rozhoduje o rozúčtování těchto nákladů shromáždění,

    2. náklady uvedené v odst. C. 1) písm. b) se rozúčtují podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování,

    3. náklady uvedené v odst. C 1) písm. c) se rozúčtují na základě usnesení shromáždění.

  5. Osobou rozhodnou pro rozúčtování se rozumí:

    1. vlastník jednotky, nepřenechal-li jednotku do užívání, a osoby, u kterých lze mít za to, že s ním budou žít v jednotce v souhrnu po dobu delší než dva měsíce v průběhu zúčtovacího období,

    2. nájemce bytu a osoby, u kterých lze mít za to, že s ním budou žít v jednotce v souhrnu po dobu delší než dva měsíce v průběhu zúčtovacího období.

  6. Vlastník jednotky (společný zástupce v případě jednotky ve spoluvlastnictví nebo ve společném jmění manželů) je povinen bez zbytečného odkladu písemně oznámit změny v počtu osob rozhodných pro rozúčtování, viz. článek IV. odst. 6.

  7. Vyúčtování záloh na úhradu za služby se provádí jedenkrát za zúčtovací období, a to nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období.

  8. Vzájemné finanční vypořádání přeplatků a nedoplatků se provede nejpozději do čtyř měsíců ode dne doručení vyúčtování vlastníku jednotky.

  9. Vlastník jednotky může případné námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování služeb předložit neprodleně po doručení vyúčtování, nejpozději však do třiceti dnů ode dne doručení.

  10. Společenství je povinno na základě písemné žádosti vlastníka jednotky  nejpozději do pěti měsíců po skončení zúčtovacího období doložit vlastníku ceny  jednotlivých služeb, způsob stanovení výše záloh na tyto služby, způsob rozúčtování uvedených cen služeb, provedení vyúčtování služeb a umožnit vlastníku pořízení kopií podkladů podle těchto stanov.

  11. O způsobu rozúčtování služeb rozhodne shromáždění tříčtvrtinovou většinou hlasů vlastníků jednotek; nedojde-li k rozhodnutí společenství, rozúčtují se náklady na služby podle zákona č. 67/2013 Sb.

  1. Majetek a hospodaření společenství

  1. Společenství hospodaří s finančními prostředky poskytovanými vlastníky jednotek na úhradu příspěvků na správu domu a pozemku, dále s finančními prostředky poskytovanými vlastníky na úhradu služeb spojených s užíváním jednotek a dalšími finančními prostředky získanými v rámci činnosti společenství.

  2. Věci práva a jiné majetkové hodnoty, které nabude společenství, může užívat jen k účelům uvedeným  v  ustanovení  NOZ  o bytovém spoluvlastnictví a těchto stanovách.

  3. Vlastníci jednotek v poměru odpovídajícím jejich  podílům na společných částech ručí za dluhy společenství.

  4. V případě prodlení s peněžitým plněním  zálohových  plateb na služby spojené s bydlením, které přesahuje 21 dnů ode dne jeho splatnosti je povinen vlastník zaplatit poplatek z prodlení, který činí za každý den 1‰  z dlužné částky, nejméně však 10 Kč za každý i započatý měsíc.

  5. V případě prodlení s peněžitým plněním příspěvku na správu domu a pozemku, které přesahuje 21 dnů ode dne jeho splatnosti je povinen vlastník zaplatit úrok z prodlení ve  výši  stanovené nařízením vlády (nyní č. 351/2013 Sb., § 2).

Článek XIV

Zrušení společenství nebo bytového spoluvlastnictví

  1. Společenství se zrušuje dnem zániku vlastnického práva ke všem jednotkám v domě.

  2. Rozhodnutím vlastníků jednotek lze společenství  zrušit, pokud počet jednotek klesl na méně než pět. V takovém případě vlastníci jednotek přijmou pravidla pro správu domu a pozemku a pro příspěvky na ni.

  3. Při zrušení společenství se neprovádí likvidace. Práva a povinnosti společenství, a to včetně nevypořádaných závazků společenství, přecházejí dnem jeho zániku na vlastníky jednotek v poměru velikosti spoluvlastnických podílů každého vlastníka jednotky na společných částech.

  4. Vlastníci jednotek se mohou dohodnout o přeměně bytového vlastnictví v podílové spoluvlastnictví nemovité věci. Bytové vlastnictví se změní v podílové spoluvlastnictví zápisem do veřejného seznamu (katastru nemovitostí). Potom je velikost spoluvlastnických podílů každého spoluvlastníka rovna velikosti podílu jakou měl vlastník jednotky na společných částech.

  5. Má-li ke všem jednotkám v domě vlastnické právo jediný vlastník a prohlásí-li v písemné formě, že mění vlastnické právo k jednotkám na vlastnické právo k nemovité věci, bytové vlastnictví zanikne zápisem do katastru nemovitostí.

  6. Je-li jednotka zatížena, vyžaduje se k platnosti dohody nebo prohlášení o zrušení bytového spoluvlastnictví souhlas osoby oprávněné z věcného břemene v písemné formě.

Článek XV

Zánik společenství

Společenství zaniká výmazem z rejstříku společenství vlastníků.

Článek XVI

Závěrečná ustanovení

  1. Změní-li se prohlášení vlastníka, vyhotoví statutární orgán společenství bez zbytečného odkladu jeho úplné znění a založí jej do sbírky listin ve veřejném rejstříku a do katastru nemovitostí. To platí i v případě, jsou-li náležitosti prohlášení uvedeny ve smlouvě o výstavbě.

  2. Nevyplývá-li ze zákona, nebo z těchto stanov něco jiného použijí se přiměřeně ustanovení o spolku (§ 1221 NOZ), kromě ustanovení o shromáždění delegátů, dílčích členských schůzí a náhradní členské schůzi (spolek upravuje  NOZ v § 210-302).

  3. Tyto stanovy vycházejí z ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., a souvisejících předpisů zejména nařízení vlády č. 351/2013 Sb. a prováděcího nařízení vlády č. 366/2013 Sb.

  4. Tyto stanovy jsou uloženy ve sbírce listin rejstříku společenství vlastníků jednotek u  u Městského soudu v Praze, spisová značka S 5296 a jsou k dispozici u statutárního orgánu společenství.

  5. Tyto stanovy byly schváleny usnesením shromážděním dne 19.12.2016 jako změny dosavadních stanov a nabývají platnosti a účinnosti dnem schválení.